OV-fiets
Heeft u een klacht over de OV-fiets?
OV-fiets is een service die wordt aangeboden door de NS. Om een OV-fiets te huren, heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fiets abonnement of NS Flex-abonnement. Verder hoeft u voor het huren van een OV-fiets niets te activeren.
Het het kan gebeuren dat er tijdens het huren van de OV-fiets iets mis gaat. Dan is het belangrijk om een klacht in te dienen. Dit doet u eerst bij de NS Klantenservice. Op deze manier geeft u de NS de kans om de klacht op te lossen en u van een reactie te voorzien.
Een OV-fiets klacht kan betrekking hebben op verschillende zaken, zoals:
- Defecte fietsen of schade aan de fiets
- Problemen met het huren of inleveren van een fiets
- Onjuiste informatie over beschikbaarheid of tarieven
- Slechte klantenservice of lange wachttijden
- Onveilige situaties met de fietsen
Klacht indienen bij de vervoerder
U kunt een klacht over de OV-fiets indienen via de online kanalen van NS Klantenservice, zoals X (voorheen Twitter), Facebook en de chat op de NS-website. Daarnaast kunt u telefonisch contact opnemen met de NS Klantenservice via 030 – 751 51 55 (gebruikelijke belkosten).
Klik hier voor alle contactmogelijkheden met de NS Klantenservice.
U kunt uw klacht ook indienen per post. Dit kan via:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Houd rekening met een langere verwerkingstijd.
Hoe lang duurt de afhandeling?
Dient u een klacht telefonisch of online in? Dan probeert NS Klantenservice u direct te helpen. Lukt dat niet meteen, dan ontvangt u binnen vier weken een reactie. Soms vraagt NS om extra informatie of bewijsstukken om uw klacht te behandelen.
Dient u uw klacht per post in? Dan ontvangt u eveneens binnen vier weken een antwoord of een update over de verwerkingstijd en eventuele aanvullende informatie die nodig is.
Gaat uw klacht over een opmerking van een NS-medewerker? Vermeld dan de datum, tijd en locatie. Zonder deze details kan NS uw klacht mogelijk niet behandelen.
Klachtenloket Openbaar Vervoer
Sinds 1 januari 2023 kunt u terecht bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer met klachten waar u met de betreffende vervoerder niet uit komt. Voorheen waren deze taken organisatorisch ondergebracht bij de OV Ombudsman.
Het Klachtenloket Openbaar Vervoer is er om u te ondersteunen als uw klacht over de OV-fiets niet naar tevredenheid is opgelost bij de vervoerder zelf. Onze medewerkers kijken naar uw klacht of vraag en bieden richtinggevend advies over welke stappen u het best kunt zetten. Wij weten de weg in het landschap en helpen u bij het vinden van de juiste route. We kunnen in sommige gevallen ook bemiddelen als u er niet uitkomt met de vervoerder. Of het nu om een niet-opgeloste klacht gaat of als u ergens vastloopt, het Klachtenloket Openbaar Vervoer is er om u te helpen.
Komt u er niet uit met de vervoerder?
Heeft u geen reactie van de vervoerder ontvangen of is uw klacht afgewezen? Dan kan het Klachtenloket Openbaar Vervoer mogelijk bemiddelen.
Hoe werkt het?
- Dien uw klacht in via ons klachtenformulier.
- Beoordeling: Op basis van uw informatie bekijken wij of bemiddeling mogelijk is.
- Bemiddeling: Als bemiddeling mogelijk is, leggen wij uw klacht voor aan de vervoerder. U ontvangt hierover bericht.
- Geen bemiddeling mogelijk? Dan laten wij u dat ook weten.
Houd er rekening mee dat wij soms langer moeten wachten op een reactie van de vervoerder.

Copyright © De Geschillencommissie 2011-2025 |