OV-fiets

Heeft u een klacht over de OV-fiets?

OV-fiets is een service die wordt aangeboden door de NS. Om een OV-fiets te huren, heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fiets abonnement of NS Flex-abonnement. Verder hoeft u voor het huren van een OV-fiets niets te activeren. 

Het het kan gebeuren dat er tijdens het huren van de OV-fiets iets mis gaat. Dan is het belangrijk om een klacht in te dienen. Dit doet u eerst bij de NS Klantenservice. Op deze manier geeft u de NS de kans om de klacht op te lossen en u van een reactie te voorzien. 

Een OV-fiets klacht kan betrekking hebben op verschillende zaken, zoals:

  • Defecte fietsen of schade aan de fiets
  • Problemen met het huren of inleveren van een fiets
  • Onjuiste informatie over beschikbaarheid of tarieven
  • Slechte klantenservice of lange wachttijden
  • Onveilige situaties met de fietsen
Klacht indienen bij de vervoerder

U kunt een klacht over de OV-fiets indienen via de online kanalen van NS Klantenservice, zoals X (voorheen Twitter), Facebook en de chat op de NS-website. Daarnaast kunt u telefonisch contact opnemen met de NS Klantenservice via 030 – 751 51 55 (gebruikelijke belkosten).

Klik hier voor alle contactmogelijkheden met de NS Klantenservice.

U kunt uw klacht ook indienen per post. Dit kan via:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Houd rekening met een langere verwerkingstijd.

Hoe lang duurt de afhandeling?
Dient u een klacht telefonisch of online in? Dan probeert NS Klantenservice u direct te helpen. Lukt dat niet meteen, dan ontvangt u binnen vier weken een reactie. Soms vraagt NS om extra informatie of bewijsstukken om uw klacht te behandelen.

Dient u uw klacht per post in? Dan ontvangt u eveneens binnen vier weken een antwoord of een update over de verwerkingstijd en eventuele aanvullende informatie die nodig is.

Gaat uw klacht over een opmerking van een NS-medewerker? Vermeld dan de datum, tijd en locatie. Zonder deze details kan NS uw klacht mogelijk niet behandelen.

Klachtenloket Openbaar Vervoer

Sinds 1 januari 2023 kunt u terecht bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer met klachten waar u met de betreffende vervoerder niet uit komt. Voorheen waren deze taken organisatorisch ondergebracht bij de OV Ombudsman. 

Het Klachtenloket Openbaar Vervoer is er om u te ondersteunen als uw klacht over de OV-fiets niet naar tevredenheid is opgelost bij de vervoerder zelf. Onze medewerkers kijken naar uw klacht of vraag en bieden richtinggevend advies over welke stappen u het best kunt zetten. Wij weten de weg in het landschap en helpen u bij het vinden van de juiste route. We kunnen in sommige gevallen ook bemiddelen als u er niet uitkomt met de vervoerder. Of het nu om een niet-opgeloste klacht gaat of als u ergens vastloopt, het Klachtenloket Openbaar Vervoer is er om u te helpen. 

Komt u er niet uit met de vervoerder?

Heeft u geen reactie van de vervoerder ontvangen of is uw klacht afgewezen? Dan kan het Klachtenloket Openbaar Vervoer mogelijk bemiddelen. 

Hoe werkt het?

  1. Dien uw klacht in via ons klachtenformulier.
  2. Beoordeling: Op basis van uw informatie bekijken wij of bemiddeling mogelijk is.
  3. Bemiddeling: Als bemiddeling mogelijk is, leggen wij uw klacht voor aan de vervoerder. U ontvangt hierover bericht.
  4. Geen bemiddeling mogelijk? Dan laten wij u dat ook weten.

Houd er rekening mee dat wij soms langer moeten wachten op een reactie van de vervoerder.